Sinds 1935


 
 
Grootmoeders Koffie, 1935, 
de oevers van de Leie.
Vlasser Nestor Hanssens ontdekt tijdens de oorlogsjaren een nieuw métier: het met liefde selecteren en branden van koffie. Koppig en vastberaden zoekt Nestor naar de juiste mélanges, kennis die hij graag meegeeft aan de volgende generaties. Zelfs de smaakbewuste Fransen komen over de grens om hun geliefde  " café avec la petite grand'mère " te kopen.
En gelijk hebben ze.
De zachte, mondvullende smaken en de fijne aroma's zorgden steeds voor vele mooie koffiemomenten.
En vandaag is dat echt niet anders.


Patrick Hanssens

3de generatie Meerster Koffiebrander
 


 
 

.................................................................................................................................................................................................................................


DE START  -  NESTOR HANSSENS & AGNES DEBRABANDERE



Grootmoeders koffie 1
 
 
         

LEIESTREEK | VLAS

  KWALITATIEVE  MELANGES    AMBACHTELIJK GEBRAND
Na een carrière in het vlas startte Nestor  Hanssens in 1935, hij was toen 35 jaar oud, met een koffiebranderij in de Wevelgemstraat in Gullegem.   Nestor bestudeerde aandachtig  de vele koffievariëteiten. Steeds op zoek naar de beste kwaliteit, smaak  en aroma, stelde hij na veel proeven goed uitgebalanceerde mengelingen samen.   Ook het brandproces hield hij nauwlettend in het oog. Het branden van koffie moest vooral langzaam gebeuren, zodat de bonen goed tot in het hartje geroosterd werden.
         

 
 
         
OORLOG | KOFFIESURROGATEN   MERKNAAM   BUURTWINKELS
Bij de mobilisatie werd Nestor als vader van 6 kinderen vrijgesteld. Koffie was heel beperkt beschikbaar en als alternatief werd gerst, gekiemde granen, eikels en cichorei gebruikt.   Bij de start was de naam N.  Hanssens -Debrabandere met als logo een oud vrouwtje met een kopje koffie. 
Na WOII kwamen veel Fransen om
" le café avec la petite grand'mère " te kopen. Vanaf dan werd het Grootmoeders Koffie - Café Grand'Mère
  De eerste klanten bestonden vooral uit kleine buurtwinkels. De koffie werd gepresenteerd in grote blikken en ter plaatse gemalen.


................................................................................................................................................................................................................................



2de GENERATIE  -  LUC HANSSENS & RITA BEVERNAGE


 

 
 
         
JONGSTE ZOON | NIEUWBOUW   RESTAURANT   LAUREAAT VAN DE ARBEID
Vanaf 1960 kwam de jongste van de 4 zonen en 2 dochters in de koffiebranderij. Luc was reeds vroeg vertrouwd met koffie en kende er alle geheimen van.
In 1967 werd een nieuw gebouw en nieuw machinepark in gebruik genomen.
  Naast de vele buurtwinkels werd Grootmoeders Koffie nu ook verdeeld in vele hotels, restaurants en cafés. Het gamma werd uitgebreid met toebehoren: koffiekoekjes, melkkuipjes, suiker.
Waar men vroeger op restaurant de koffie van de stoof serveerde, brachten de koffiefilters ommekeer.
  Zowel Luc als zijn echtgenote Rita behaalden de zilveren medaille als Laureaat van de Arbeid. Bewijs van een heel goede kennis en passie voor de koffielanden en koffiesoorten. Ook de lokale media toonde interesse. Getuigen hiervan de talrijke reportages in weekbladen, oa nav hun oogst koffiebonen van eigen kweek.
         

 
         
CARNAVAL | FIENE BOULLI   PREMIES | HANDELSFOREN    VOETBALPRONOSTIEK
Luc Hanssens opperde bij de locale volleyclub het idee om een carnavalstoet  te organiseren om zo geld in het laadje te brengen. Niet alleen de reuzin 'Moeder  Koffieboone' maar ook de volksfiguur ' Fiene Bouilli' zorgen hierbij al vele jaren voor animatie. 'Fiene Bouilli', ofwel juffrouw Josefine leurde met Grootmoeders Koffie bij de particulieren. De gele draagtassen waren haar handelsmerk.   In de jaren 60 en 70 had je vooral koffieverkoop met premies en spaarzegels. Toen was het nog de gewoonte om grote hoeveelheden koffie op te slaan vooral nav de talrijke handelsforen.
Je kon sparen voor servies, poppen, stoelen, ... Later werd de Wet de Paepe gestemd en mocht de waarde van het gratis geschenk maar 5% van de waarde van het verkochte goed bedragen.
  Wie herinnert er zich deze nog? Vele West-Vlamingen hebben genoten van de Spaanse zon dankzij de voetbalpronostiek van het Wekelijks Nieuws. De verpakkingen van Grootmoeders Koffie werden toen gretig gespaard.


.................................................................................................................................................................................................................................


3de GENERATIE -  PATRICK HANSSENS & VINCIANE PATTYN



     
         
KOFFIECONCEPT   UITGEBREID GAMMA   DOELGROEP
In 1987 deed Patrick Hanssens zijn intrede in het familiebedrijf. Ook hij was van kindsbeen af vertrouwd met de rijke wereld van koffie. Door zijn marketingopleiding krijgt het Grootmoeders Koffie concept meer vorm.
Een uitgelezen kopje koffie en toebehoren nodigt uit om te genieten.
  Het logo kreeg een facelift en de verpakking wordt aangepast aan de verschillende doelgroepen. Voor elke doelgroep wordt een concept uitgewerkt dat promotioneel ondersteund wordt met koffiekopjes en het nodige displaymateriaal.   Na een uitgebreide marktstudie werd beslist om Grootmoeders Koffie te verkopen aan welomschreven doelgroepen:
- gespecialiseerde voedingswinkels, bakkerijen en delicatessenwinkels
- horecazaken, gastronomische restaurants  met zorg voor een afgewerkt koffieconcept
- kantoren met een verzorgd klantenonthaal
         
   
         
KOFFIEBELEVINGSCENTRUM  |  BARISTA   STREEKPRODUCT VLAM   2012 | NIEUWE HUISSTIJL - VERPAKKING
We vertellen graag over onze passie en de geschiedenis van de koffiebranderij. Ons koffiebelevingscentrum, de COFFEE AVENUE, staat open voor bezoek en opleiding.  Professionals in de horeca kunnen er leren hoe je de perfecte espresso, cappuccino of slow coffee kunt zetten. Wordt barista en verleidt uw gasten met een heerlijke diplomatenkoffie.   Sinds 2006 draagt Grootmoeders Koffie officieel het label van "Koffie uit de Leiestreek", dankzij het onderscheidend karakter en de rijke traditie in deze regio. Koffie uit de Leiestreek wordt iets intenser in de diepte gebrand - in vaktermen "medium roast" - dan in het Noorden van België. Grootmoeders Koffie staat voor streekgastronomie en toerisme.  

Om nog beter het brandverse aroma te behouden wordt in 2012 geïnvesteerd in een nieuwe verpakkingsmachine. Zo wordt dankzij het versheidsventiel direct na het branden verpakt. Ook de layout krijgt een grondige re-styling en benadrukt nog meer de authenticiteit en kwaliteit van Grootmoeders Koffie.